پیشگامان مدیریت جامع:پایان نامه درباره ابعاد ساختار سازمانی

پیشگامان مدیریت کیفیت جامع

عقاید علمای کیفیت نتایج عمری درک و تجربه آنان از کیفیت است. قبل از این که بانیان این افکار به عنوان عالم و استاد شناخته شوند، این ایده ها در هزاران شرکت وسازمان، در سراسر جهان تجربه شده است. این ایده ها، دانش ژرفی هستند که می توانند توسط هر فرد و هر سازمان به کار گرفته شوند، و ارزش آن ها بی شمار است (کی. هو ، 1380).[1]

پیشگامان علم مدیریت را می توان شوهارت، دمینگ، جوران، کرازبی، فیگن بام و ایشی کاوا دانست.

1- والتر شوهارت[2] (1891-1967) متخصص آمار بوده و در سال های 1920 تا 1930 در شرکت آزمایشگاه های بل کار می کرد. کتاب دکتر شوهارت، به نام « اقتصادِ کیفیت در تولید » به عنوان یکی از نخستین کتاب های آماری برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی به شمار می رود. شوهارت معتقد بود که نوسانات در تمام مراحل تولید کالا وجود دارد و علت آن را با استفاده از علم آمار می توان بررسی و نسبت به کاهش این نوسانات و در نتیجه، بهبود محصولات تولیدی اقدام کرد. با روش دکتر شوهارت می توان بر فرآیند ها تسلط یافت. این روش به مسئولان کمک می کند که نیاز تغییر در خطوط تولید را تشخیص دهند و تغییرات لازم را انجام دهند. دکتر شوهارت افزوده است که تغییر در فرآیند، زمانی باید صورت گیرد که نوسانات فرآیند از این گستره تجاوز کند.

2- دمینگ[3] در سال 1900 میلادی به دنیا آمد. دمینگ استاد دانشگاه و متخصص در آمار بود. کار دکتر شوهارت مورد توجه دمینگ قرار گرفت و با وی ملاقات کرد و روش های آماری نظارت بر فرآیند را با یکدیگر بررسی کردند. دکتر دمینگ، که متخصص در نمونه گیری بوده در سال 1930 به استخدام اداره آمار امریکا درآمد و روش های جدید نمونه گیری را تدوین کرد. دمینگ، به عنوان یکی از دانشجویان دکتر شوهارت، متوجه شد که جدول نظارتی که در کارخانه ها استفاده می شود، در دفاتر اداری هم می توان استفاده کرد.

در خلال جنگ جهانی دوم، دمینگ و افرادی که با او کار می کردند، جدول نظارت شوهارت را تقریباً به31،000 مهندس فنی و کاردان آموختند. پس از جنگ، دمینگ احساس کرد که مطالب آموزشی او از نظر این مهندسان و کاردانان فنی، بی ارزش تلقی شده و در خطوط تولید به کار نرفته است. او متوجه شد که این مطالب آموزشی را، به جای مهندسان وکاردانان فنی، به مدیران و مسئولان شرکت ها باید آموزش دهد تا آنان برای تغییر در روش انجام کارها تصمیمات لازم را بگیرند. بنابراین، دمینگ به این نتیجه رسید که تصمیم گیری برای بهبود کیفیت، کارِ کارکنانِ خطوطِ تولید در سالن های تولیدی نیست، بلکه مدیران رده بالا و مدیران ارشد سازمان ها آن را انجام      می دهند.

دکتر دمینگ پس از سال 1951 و حضور در ژاپن ودر پی آن، بالا بردن تدریجی کیفیت کالاهای ژاپنی، روش جدید مدیریتی را تدوین کرد که اکنون مدیریت کیفیت جامع نامیده می شود. این روش دارای چهارده اصل می باشد. در هر حال، روش پیشنهادی دمینگ به طور خلاصه به شرح زیر است:

« کیفیت از جمله مسئولیت های مدیران ارشد کارخانه ها و سازمان هاست و نتیجه کار انجام شده به وسیله کارکنان نیست.» دمینگ اشاره می کند که « روش انجام کارها کیفیت کالاهای تولیدی را تعیین و چگونگی انجام کارها را مشخص می کند. » وی می افزاید که « فقط مدیران ارشد با آموزش و تأمین امکانات مالی لازم به هدف کیفیت می توانند دست یابند.»

3 -ژوزف جوران[4] در سال 1900 در کشور رومانی به دنیا آمد. وی در سال 1924 از دانشگاه مینه سوتا در امریکا فارغ التحصیل شد. جوران در واحد بازرسی شرکت بل، در طرح هاثورن، فعالیت داشت. او نیز، همانند دمینگ، با کارهای شوهارت آشنا بود و شخصاً از روش های کنترل کیفیت فرآیند در تولید خط تلفن استفاده می کرد.

او در سال 1954، پس از دمینگ به ژاپن رفت و به مدیران ژاپنی در پایه ریزی صنعت آنها، که بتوانند کالاهای خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند کمک کرد، تا از روش های کنترل کیفی جدیدی که بعداً فرآیند سه گانه مدیریت نامیده شد، استفاده کنند. اصول سه گانه جوران که در آغاز در برنامه ریزی، نظارت و بهینه سازی امور مالی شرکت به کار می رفت، بعداً در مدیریت کیفیت نیز استفاده شد.

جوران استفاده از گروه های کاری را با توجه به برنامه ریزی صحیح و هدفمند برای انجام طرح های بهبود کیفیت توصیه می کند و بر این باور است که این امر برای تمرکز فعالیت ها در اجرای برنامه ها ی مهم، ضرورت دارد. جوران، که خود در این زمینه کار کرده است، اعتقاد دارد که هر یک از این گروه های کاری می توانند صرفه جویی های فراوانی را سبب شوند.

 K . Ho , 1380.[1]

  Walter Schourtes.[2]

  Edward W. Deming.[3]

   Joseph Juran.[4]